Waarom contentmarketing?

Blogs

De ontwikkeling en intensivering van de digitalisering leidt tot een steeds dichter informatieaanbod. De verscheidenheid aan digitale formaten en media waarmee we dagelijks worden geconfronteerd, is enorm. Als gevolg hiervan wordt de aandachtsspanne van de gebruiker steeds kleiner. U wordt gedwongen om inhoud te selecteren. Reclame verdwijnt meestal als eerste uit het geheugen van de gebruiker omdat het geen toegevoegde waarde heeft. Hoe kunnen bedrijven dan de doelgroep bereiken? Met contentmarketing: hoogwaardige content die meerwaarde biedt aan de ontvanger.

Contentmarketing wordt steeds belangrijker in de beleving van tal van marketeers: het feit dat zo’n 70% van de bedrijven in 2021 al investeert in het optimaliseren van hun website toont het groeiende belang van contentmarketing aan!

Een ander onderzoek levert ook indrukwekkende argumenten voor contentmarketing: Het Content Marketing Forum bewijst dat contentgedreven communicatie in de corporate communicatie aan een opmars bezig is. Het onderzoek vroeg meer dan 500 managers uit negen landen naar hun perspectief op communicatie met toegevoegde waarde in marketing. De meest opwindende bevindingen samengevat:

  • Contentmarketing is geen trend meer, maar een integraal onderdeel van marketing.
  • Gemiddeld vertrouwt ongeveer de helft van alle ondervraagde organisaties op contentmarketing. In de DACH-regio is dat zelfs 55 procent.
  • In Europese landen is tussen 80 (Noorwegen) en 95 procent (België) van de bedrijven van plan om klassieke reclamemaatregelen te vervangen door concrete strategieën met informatie en inhoud met toegevoegde waarde.

Adviserende of onderhoudende bijdragen dienen in de optiek van de respondenten vooral om het merkimago te verbeteren, het bereik van een boodschap te vergroten en als bedrijf op te groeien tot de thought leader van een branche.

Een bedrijf kan zich profileren en positioneren door middel van content die wordt gedistribueerd als onderdeel van contentmarketing. Nog een reden: Waardevolle informatie zorgt voor loyaliteit bij bestaande en potentiële klanten en dat zorgt voor omzet. Uit een onderzoek van de Harvard Business School blijkt dat slechts 5 procent loyale klanten voldoende is om de omzet van een bedrijf met 25 tot 95 procent te verhogen.

Er zijn ook voordelen bij het verwerven van nieuwe klanten en het behouden van klanten. Bij het publiceren van sterke content over een onderwerp dat relevant is voor de doelgroep, komen ontvangers herhaaldelijk de website van het bedrijf tegen en koppelen het informatievoordeel aan het merk. Het bedrijf blijft op de lange termijn in de gedachten van de ontvangers. Contentmarketing is dus een fundamenteel onderdeel van inbound marketing en het verkoopproces. Want als gebruikers een pagina continu bezoeken, ontstaat er een blijvende verbinding met het aanbod. Dit effect kan zonder veel moeite worden vermenigvuldigd door een meerkanaals gebruik van de redactionele formaten.

Content biedt bedrijven de mogelijkheid om zich als expert op hun vakgebied te positioneren en het vertrouwen van de doelgroep te winnen.

Vijf goede redenen voor contentmarketing

  • Verbetering van het merkimago
  • Groter bereik
  • Positionering in denkend leiderschap
  • Klantenbinding
  • Stijging van de omzet
Waarom contentmarketing?
Schuiven naar boven